dimarts, 22 de maig del 2012

Comencem el Miniprojecte: Fitxa de disseny


FITXA DE DISSENY DEL MINIPROJECTE
ACTIVITAT 2.3 PAC 2: ACTIVITAT D'APRENENTATGE SIGNIFICATIU MEDIADA PEL DOCENT I LES TIC.
TÍTOL
Volem conèixer els conills!
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS
Personals: Els aprenents són els alumnes de primer de primària d'una escola pública d'una població de la comarca de l’Alt Penedès. La mediadora serà la mestra tutora de l’aula, la Noemi. També es comptarà amb el suport de la mestre de suport (jo  mateixa), que serà present en totes les sessions que es desenvolupi aquesta activitat.
Tecnològics: S’utilitzaran els ordinadors amb conexió a internet , la pissarra digital, la càmara de fotos i la impresora.
Altres materials: Llibres de la bibilioteca de l’escola (i opcionalment del poble), cartulines, tisores, cola, etc.
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA
El problema sorgeix un dia a l’arribada a l’escola quan un nen comenta als seus companys que venint ha vist un conillet en un descampat prop l’escola. Es crea un debat entre tots els nens i nenes, uns diuen que no pot ser perquè els conills viuen a les granjes, altres diuen que al bosc...Arriben a l’aula una mica alterats i la Noemi els pregunta què els passa. Els nens li expliquen la font del seu problema i ella els hi pregunta què poden fer per saber qui té raó: ràpidament els nens diuen que han de buscar on viuen els conills; però també sorgeixen idees espontànies com “què mengen?”, “quants anys viuen?”...per això decideixen que faran un projecte per conèixer els conills. Aquest problema pren un valor intel·lectual pels alumnes de  la classe de la Noemi.  
Descripció segons Jonassen:
Estructuració: aquest problema sorgeix del dia a dia espontàniament, es tracta d’un problema mal estructurat. Requerirà, doncs, la integració de diversos camps de contingut (coneixement del medi, llengua, habilitats socials per a resoldre el problema cooperativament...). No obstant, els objectius són concrets: conèixer els conills, i les solucions seran limitades a les preguntes que s’han fet els alumnes.
Complexitat: podriem dir que es tracta d’un problema força complex: els nens i nenes han de buscar i contrastar informació de diferents fonts, després l’han de sintetitzar i estructurar per a que totes les seves respostes quedin resoltes.
Especificitat de camp: és un problema ben situat. Les habilitats que els alumnes necessiten per resoldre’l són vàries: lingüístiques per a la recerca d’informació, digitals per a poder navegar per internet per a buscar la informació que necessiten, socials per a posar-se d’acord amb el petit grup, etc.
PLANTEJAMENT
DEL
PROBLEMA
Per a poder arribar a resoldre qualsevol tipus de problema sempre cal que es plantegi al grup d’aprenents de manera motivadora i engrescadora. Només així ens assegurarem que es produeixi un aprenentatge significaitu.
El fet d’aprofitar una situació de classe (una conversa dels nens i nenes a partir d’un fet) per a plantejar un problema als infants que ells mateixos hauran de resoldre resulta molt profitós; els nens i nenes estaran molt més motivats en fer aquests treball que d’alguna manera ha sorgit d’ells i la mestra ha encarrilat cap on ella volia per a poder treballar uns conceptes i objectius concrets.
A partir del debat i les qüestions de les quals estan parlant els nens abans d’entrar a l’escola sobre el fet que un d’ell hagi vist un conill, la mestra aprofita la situació per a començar un projecte d’estudi dels conills. En primer lloc la mestra dóna peu a que els nens i nenes segueixin “discutint” del tema quan entren a l’aula, sent ella la mediadora i la instigadora a noves preguntes, p. Ex: I com ho saps Marçal que els conills viuen al bosc? Qui sap més coses d’aquests animalets? Teniu ganes de conèixer-los una mica més?
Els alumnes mica en mica tenen la necessitat de saber més coses i poder-se respondre totes aquestes qüestions; així és com la mestra ha pogut problematitzar el punt de partença.

CONTEXT DE
L’ ACTIVITAT
L’activitat es durà a terme en un context formal, a la mateixa escola, tant a l’aula dels alumnes com a l’aula d’informàtica.
De manera opcional es demanarà als alumnes que si a casa tenen algun llibre dels conills o troben alguna web interessant amb l’ajuda dels seus pares i mares la comparteixin amb la resta de companys.
CARACTERÍSTIQUES DELS ALUMNES
El grup d’alumnes als quals va adreçada aquesta activitat és el d’una classe de 1r de Primària; és a dir de Cicle Inicial. Els trets més comuns entre l’alumnat de cicle inicial (de 6 a 8 anys) és el següent.
Desenvolupament emocional i afectiu
L'infant comença a relacionar-se fora de l’ambient familiar i l’escola té una important influència sobre ells com a introductora a la societat, de manera que els processos cognoscitius, lingüístics, perceptius i intel·lectuals adquireixen característiques semblants a les dels adults.
Desenvolupament cognitiu
Segons Piaget en aquestes edats els nens/es entren a l’etapa de les Operacions Concretes; els processos de raonament es tornen lògics i poden aplicar-se a problemes concrets o reals. Progressen en la seva anàlisi de la realitat mitjançant l'estímul i l'aprenentatge d'estratègies més elaborades: establir relacions, ordenar, diferenciar canvis i classificació dels conceptes de causalitat, espai, temps i velocitat. Organitzen el seu pensament a partir de la pròpia experiència i vivència personal, de manera que necessiten estar en relació constant amb l'entorn.
Desenvolupament del llenguatge
 Necessiten comunicar-se amb el món exterior i amb els altres de manera que entren en el diàleg socialitzat. També amplien les seves possibilitats de comprensió i expressió de les comparacions i significats contraris, semblances i diferències, mots referits a l'espai i al temps.Van assimilant les estructures bàsiques de la llengua i articulen correctament tots els sons de la seva llengua
Desenvolupament personal
Comencen a adonar-se que són persones diferents de les altres (amb sentiments i pensaments propis), de manera que caminen cap a l'aclariment de la seva identitat personal. També prenen consciència de la seva pertinença a un determinat sexe.

COMPETÈNCIES A ASSOLIR
Competència comunicativa lingüística i audiovisual:
-          Parlar i conversar
-          Participació activa en interaccions amb el grup i/o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula.
-          Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

Tractament de la informació i competència digital
Competència d’aprendre a aprendre
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
-          Observació utilitzant mètodes directes i indirectes, d’organismes i d’objectes inerts, per identificar-ne les diferències.
-          Identificació i determinació d’un animal.
-          Comunicació oral de les observacions realitzades utilitzant diferents llenguatges.


OBJECTIUS
  • Ser capaç de buscar informació sobre els conills a Internet, la biblioteca…sobre diferents suports materials: paper, web, audiovisual.
  • Treballar cooperativamente en petit grup per aconseguir un objectiu comú.
  • Plasmar la información trobada en les diferents activitats proposades: contestar preguntes, fer un mural…
CONTINGUTS
Conceptuals:
-          Coneixements sobre el món dels éssers vius; en concret dels conills.
-          Característiques d’un animal (el conill): tipus de pell, alimentació, hàbitat...
-          Posicionament dels conills dintre el món dels éssers vius.

Procedimentals:
-           Ús de les noves tecnologies per a buscar informació, imatges...
-           Ús d’aparells electrònics com l’ordinador i l’impresora
-           Utilització de material en paper com llibres o revistes.

Actitudinals:
-           Tenir una actitud engrescada i motivada vers la tasca a seguir.
-           Seguir les orientacions donades per les mestres durant tot el projecte.
-           Ser capaç de compartir amb els companys l’aprenentatge adquirit.  
PROGRAMACIÓ D’ACTIVITATS
Sessió 1: Apuntem a la pissarra digital tot el què volem saber dels conills
Sessió 2: Anem a l’aula d’ordinadors a buscar a internet les primeres informacions sobre el que volem saber. Imprimim el què més ens interessa.
Sessió 3: Una mestra de l’escola ens porta un conill a l’aula! Li fem fotos amb la càmara digital.
Sessió 4: Comencem a realitzar un mural cada grup amb tot el què hem après (a la biblioteca per si ens falta informació).
Sessió 5: Seguim treballant el mural.
Sessió 6: Acabem el projecte (un dossier que ens han preparat les mestres que es completarà conjuntament a la pissarra digital) i valorem tot junts tot el que hem après.
TEMPORITZACIÓ
Aquesta activitat es durà a terme durant el 3r trimestre i constarà 6 sessions a raó de dues hores a la setmana.

PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació de tot el procés serà contínua. Les dues mestres (la tutora i la de reforç) aniran observant el procés que segueixen els alumnes mentre van desenvolupant les activitats.
Es valorarà que siguin capaços de resoldre els petits problemes que els puguin anar sorgint, que col·laborin amb el treball cooperatiu, que mostrin interès per totes les activitats i que siguin capaços de plasmar en el mural i el dossier tot el què han après.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGOGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ A L’ASSIGNATURA
Com afirma Jonassen “les escoles haurien d’ajudar als seus alumnes a adonar-se d’allò que estan aprenent i a usar la seva comprensió per a resoldre els problemes de la vida quotidiana”. En aquesta premissa és on es troba l’activitat presentada: un problema que sorgeix en els propis alumnes en la vida quotidiana que la mestra utiltza per ajudar-los a planificar un mètode per a resoldre’l. En tot el procés el nen serà el principal protagonista de l’aprenentatge (aprenentatge significatiu) i podrà ser molt més conscient de tot el que està aprenent. L’alumne/a conduirà la construcció d’aprenentatge al llarg de tota l’activitat.
Jonassen, Peck i Wilson (1999) ens diuen en el mòdul 3 que el constructivisme es basa en que l’aprenentatge es construeix i és així com s’assoleix l’aprenentatge significatiu.
Centrant-nos en la importància de les TIC en tot el procés educatiu i en especial en el d’ensenyament-aprenentatge, aquestes seran la principal font mediadora de tota l’activitat. Amb aquests mitjans aconseguirem augmentar encara més el grau de motivació de l’alumnat i donar-los l’autonomia perquè siguin ells els que resolguin el problema. Tanmateix, i tenint en compte que en basem en el construcitvisme, seran els propis alumnes els que es construiran el propi aprenentatge a partir dels recursos que la mestra els proporcionarà, en aquest sentit els recursos TIC ofereixen totes les possibilitats per aconseguir-ho.
Un altre avantatge que ens ofereixen els recursos TIC és la possibilitat de compartir amb tot el grup classe els coneixements que s’han construït a nivell grupal (pissarra digital).  

2 comentaris:

  1. Hola Alba,
    Me parece muy atractiva tu propuesta de mini-proyecto. Y lo que mas me gusta es como has capatado su inquietud y sobre eso trabajas el proyecto. Me parece muy interesante partir "realmente" de sus intereses. Desde luego así el trabajo con ellos será mucho mas interesante y además sentir que sus demandas son atendidas favorecerá su interés por su actividad en el aula y en el entorno escolar. Enhorabuena y un saludo. Ana

    ResponElimina
  2. Gracias Ana por tu opinión!
    La verdad es que muchas veces, la espontaniedad de los niños es la clave para poder realizar actividades en el aula.
    Saludos

    ResponElimina